
Vos savaitė liko iki pirmojo šių metų Lietuvos automobilių ralio čempionato etapo „7bet Rally Lazdijai ‘25“. Gegužės 16-17 dienomis organizuojamose varžybose kartu vyks ir Lietuvos Extreme Rally bei Rally4 Trophy pirmieji etapai. Į kovą dėl pirmųjų sezono taškų bei šio etapo trofėjų Dzūkijos apylinkėse stos net 90 ekipažų iš penkių šalių.
Jau netrukus bus paskelbti „7bet Rally Lazdijai ‘25“ greičio ruožų žemėlapiai bei apžvalga, o žiūrovai jau galės planuoti savo judėjimą tarp greičio ruožų. Tačiau pirmiausia – organizatoriai nori priminti pagrindines saugaus ralio stebėjimo dogmas ir ragina netapti greičio ruožo ar viso renginio sustabdymo priežastimi.
Ragina nepamiršti ne tik saugumo, bet ir kultūros
Vienas iš „7bet Rally Lazdijai ‘25“ organizatorių Ronaldas Rutkauskas, pats daugiau nei du dešimtmečius ralį stebintis iš įvairių perspektyvų, neslepia, kad yra regėjęs įvairiausių situacijų, kai žiūrovai apkartina renginį tiek organizatoriams, tiek dalyviams, tiek patys sau.
Pasak R.Rutkausko, žiūrovai turėtų prisiminti ne tik esmines saugumo taisykles, visuomet besąlygiškai vykdyti saugos darbuotojų ir kitų oficialių asmenų reikalavimus, bet ir deramai elgtis, gerbti aplinką, kurioje vyksta ralis, neniokoti ūkininkų pasėlių ir pievose nedemonstruoti savo transporto priemonių galimybių.
„Šiemet į žiūrovų elgesį bus labai griežtai žiūrima tiek artimoje, tiek bendroje trasos periferijoje. Artima periferija yra draudžiamos, pavojingos vietos, ignoruojamos „Stop“ juostos, „No Go“ ženklai prie pat GR bei saugos darbuotojų nurodymų nepaisymas.
Plačioji periferija yra šalia ralio trasos esančios pievos, pasėliai, ganyklos, miškai. Ko gero ne tik man, bet ir kitiems užkietėjusiems sirgaliams yra tekę matyti, kai atvažiuoja žmonės su keturračiais, motociklais ar automobiliais ir nori parodyti, kaip jų technika gali piešti „saules“ ant pievos. Visų pirma toks elgesys yra tiesioginis nuostolis organizatoriui, nes to nedengia jokie draudimai. Antra – tu užtrauki dėmę visam ralio prestižui, jis menksta akyse. Nes vietos gyventojai, kurių turtas niokojamas, kalba su seniūnija, seniūnija apie tai kalba su savivaldybe ir, galiausiai, aiškintis tenka organizatoriui. Reikia nepamiršti, kad ralio regione organizatoriai, dalyviai ir žiūrovai yra tik svečiai.
Esu matęs ir puikių žiūrovų elgesio pavyzdžių. Pernai ėjau pro ralio fanus, kurie saugiu atstumu nuo trasos, saugioje zonoje pasistatę kėdutes stebi ralį ir gliaudo saulėgrąžas. Ir lukštus meta ne ant žemės, o į krepšelius. Buvau maloniai nustebintas, kad yra tokių žmonių, kurie gerbia aplinką net ir tokiuose mažuose dalykuose“, – sakė „Marimotors Racing“ atstovas ir vienas iš organizatorių Ronaldas Rutkauskas.
Žiūrovų elgesį kontroliuos papildomas ekipažas
Pasak Ronaldo, jei prie trasos bus užfiksuotas ne tik pavojingas, bet ir netinkamas, chuliganiškas žiūrovų elgesys, gali būti, jog greičio ruožas bus sustabdytas.
Tą patvirtino ir šių varžybų vadovas Darius Šileikis, kuris pridūrė, kad šiose varžybose saugumą ir bendrą tvarką prižiūrės ne tik saugos darbuotojai, „Dacia Bigster“ automobiliais greičio ruožus tikrinsiantys saugos ekipažai, prieš sportinį kanalą trasoje važiuosiantys nuliniai duetai, bet ir vienas, papildomas ekipažas, kuris Tarptautinės automobilių federacijos (FIA) reglamentuose įvardijamas kaip „Spectator Safety“.
Šis ekipažas stebės konkrečiai žiūrovų elgesį ir esant problemoms informuos kitus oficialius asmenis, kurie gali priimti sprendimą nepradėti greičio ruožo.
„Ekipažas, kuris vadinasi „Spectator Safery“, nėra nulinis ekipažas, nėra vadinamasis SAF ekipažas. Šis ekipažas atlieka vieną vienintelę misiją – kontroliuoja žiūrovus. Tokia funkcija yra numatyta Tarptautinės automobilių federacijos. „Spectator Safety“ ekipažas stebi žiūrovus ir jų migraciją, buvimą pavojingose vietose, elgesį šalia trasos, tarkime važinėjimą javų laukuose. Ir toks ekipažas raportuos viską apie žiūrovus“, – kalbėjo Darius Šileikis.
„Spectator Safety“ funkcijas „7bet Rally Lazdijai ‘25“ varžybose atliks „Dakaro“ ralio „Classic“ įskaitos trečiosios vietos prizininkas Karolis Raišys, kuris greičio ruožuose pasirodys su „Land Rover Defender“ visureigiu. Pasisveikinti ar nusifotografuoti ne tik su garsiausiais Lietuvos ekipažais, bet ir su „Dakaro“ prizininkais bus galima Lazdijų Nepriklausomybės aikštėje, ralio atidarymo vakaro metu, gegužės 16 dieną.
Greičio ruožą atšauks be skrupulų
Varžybų vadovas D.Šileikis įvardijo, kur yra ta plonytė riba, kurią žiūrovų nederamam elgesiui peržengus greičio ruožas bus stabdomas arba net nepradedamas. Tai gali būti net ir nesusiję su žiūrovų buvimu nesaugiose ar draudžiamose zonose. Pakaks pademonstruoti nepagarbą kitų asmenų turtui, elgtis nekultūringai ir per vieną neadekvatų asmenį galimybę išvysti greičio ruožą praras visa ten susirinkusi publika.
„Yra trys situacijos, kai greičio ruožas tikrai bus stabdomas arba nepradedamas. Viena iš tų situacijų yra tuomet, kai gresia pavojus turtui. Pavyzdžiui ūkininkų laukai, pasėliai, javai. Jei kažkas ten pradėjo važinėti su keturračiu, automobiliu ar motociklu, iškyla pavojus ūkininko turtui, jau daroma žala arba kyla rizika jai atsirasti.
Kitas atvejis, kai trasoje yra nedrausmingų žiūrovų, kurie nepaiso nurodymų. Iš pradžių apie situaciją informuoja SAF C ekipažas. Iš paskos važiuoja SAF B ekipažas, kuris prieš tai iš SAF C ekipažo jau gavo informaciją, kad žiūrovai buvo įspėti atsitraukti į saugią zoną. Jei žiūrovai ir vėl sugrįžo į draudžiamą ar pavojingą zoną, jie vėl įspėjami ir informacija perduodama SAF A ekipažui. Jei ir SAF A ekipažas, atvykęs į konkrečią vietą mato, kad žiūrovai ir vėl sugrįžo į draudžiamą vietą, greičio ruožas vienareikšmiškai bus atšaukiamas.
Trečias atvejis yra tuomet, kai greičio ruožas jau vyksta, o į finišą atvažiavęs sportinio kanalo dalyvis pasako, kad žiūrovai kažkur stovi nesaugiai. Tokiu atveju greičio ruožas nedelsiant būtų stabdomas. Negalime rizikuoti gyvybėmis žinodami faktą, kad žiūrovai stovi pavojingoje vietoje ir kelia pavojų varžybų saugumui“, – tvirtino „7bet Rally Lazdijai ‘25“varžybų vadovas.
Tikisi žiūrovų sąmoningumo ir pačių iniciatyvos
Darius Šileikis dar sykį priminė ir pagrindinius saugumo akcentus. Žiūrovams draudžiama migruoti automobiliais greičio ruožu po jo uždarymo, būti zonose, kuriose tą daryti draudžia ženklai bei Stop juostos, stovėti išorinėje posūkio dalyje, už „T“ formos sankryžų, abiejose pusėse už tramplino, kitose potencialiai pavojingose vietose. Taip pat nurodoma niekada nebūti vietose, esančiose žemiau kelio lygio, nestovėti ant šlaitų, nuo kurių galima nuslysti, taip pat prižiūrėti savo vaikus ir augintinius.
Visą šią informaciją net su vizualiniais pavojingų zonų maketais organizatoriai skelbia tiek savo internetiniame puslapyje, tiek „Facebook“ paskyroje publikuojamoje žiūrovo saugumo atmintinėje.
Pasak varžybų vadovo, žiūrovai taip pat privalo besąlygiškai paisyti saugos darbuotojų ir kitų oficialių asmenų nurodymų. Tuo pačiu žiūrovų prašoma ir patiems imtis iniciatyvos: įspėti blogai besielgiantį žiūrovą apie nederamus jo veiksmus. Ir dar geriau, jei labai aiškią repliką neatsakingam asmeniui išreikštų ne vienas sąmoningas žiūrovas, o visa žiūrovų grupė. Galbūt tuomet žmogus išties susimąstys, kad jo veiksmai yra neteisingi ar neprotingi.
„Žmonės dažniausiai galvoja, kad trasoje esantis saugos darbuotojas yra tas pats apsaugininkas, kuris dirba baruose, prekybos centruose gaudo vagis, vaikšto su ašarinėmis dujomis. Ne, ralyje dirbančių saugos darbuotojų misija yra visai kita. Jie yra varžybų valdymo štabo akys ir ausys. Jie turi tiesioginį kontaktą su greičio ruožo saugumo viršininku, o ralio štabas turi kontaktą su jais.
Ralio štabe tiksliai matoma kiekvieno saugos darbuotojo lokacija. Ir jei matome, kad kažkas toje zonoje vyksta, mes tiesiogiai skambiname saugos darbuotojui ir prašome informuoti apie padėtį. Nereikia galvoti, kad saugos darbuotojas eis malšinti konfliktų, jėga trauks žiūrovus iš draudžiamos zonos. Ne. Jis įspės, o jei jo reikalavimų nebus paisoma, jis apie tai praneš varžybų štabui ir tuomet nedelsiant bus nuspręsta, kokių veiksmų privalome imtis toliau.
Svarbiausia, kad iniciatyvą parodytų patys žiūrovai, nebijotų sudrausminti blogai besielgiantį, įspėtų jį ir, galų gale, leistų jam suvokti, kad dėl jo vieno kaltės varžybų nepamatys visa susirinkusi čia publika. Žiūrovai turi būti atsakingi vieni už kitus. Niekas sąžinėje nenori nešiotis to jausmo, kad prie manęs įvyko avarija, įvažiavo į žmones, kurie stovėjo prie pat kelio, o aš jų net nesudrausminau, nepadariau nieko, kad tai neįvyktų“, – sakė Darius Šileikis.
„7bet Rally Lazdijai ‘25“ dalyvių ir žiūrovų šiemet lauks devyni greičio ruožai, kurių bendras ilgis perkops 90 kilometrų. Organizatoriai jau anksčiau skelbė, kad šiais metais sportininkams pasiūlys ir naujų, ir anksčiau jau važiuotų, bet pakoreguotų greičio ruožų, kuriuose, pravažiavus saugos automobiliams „Dacia Bigster“, užvirs bekompromisė kova dėl sekundžių ir pirmųjų sezono taškų.
Organizatorių informacija