Mažėjantis vaikų fizinis aktyvumas – viena iš didžiausių XXI amžiaus problemų: laisvalaikiu dominuojančios fiziškai pasyvios veiklos ar laikas, praleidžiamas prie ekranų, daro įtaką ne tik vaikų fizinei, bet ir psichinei sveikatai. Ikimokyklinio ugdymo įstaigose vaikai praleidžia po 10-12 valandų per dieną, todėl darželiuose dirbantys pedagogai – vieni įtakingiausių asmenų, galinčių užtikrinti pakankamą fizinį aktyvumą. Deja, tam ne visada pakanka žinių.
Lietuvos sporto įstatymas numato, kad įgyvendinant ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programas, vaikams turi būti užtikrinama ne mažiau kaip 2 val. trukmės aktyvi fizinė veikla visą ugdymosi laikotarpį. Tačiau vis dar nėra metodinių rekomendacijų, kaip pedagogai turėtų praktiškai tai įgyvendinti.
„Dėl elementarių žinių stokos, pedagogai, organizuodami fizinio ugdymo veiklas, susiduria su įvairiomis problemomis: negeba užtikrinti užsiėmimų motorinio glaudumo, planuoti ir modeliuoti jų turinio, sudominti vaikų fiziškai aktyvia veikla. Dėl to krenta ugdytojų darbo motyvacija, o tai tiesiogiai įtakoja fizinio ugdymo kokybę“, – sakė Respublikinė ikimokyklinio ugdymo kūno kultūros pedagogų asociacija (RIUKKPA) prezidentė Audronė Vizbarienė.
Siekdama spręsti pedagogų kvalifikacijos problemą, RIUKKPA prieš pusantrų metų inicijavo projektą „Motyvuotas ugdytojas –aktyvus ugdytinis“. Projekto tikslas – tobulinti Lietuvos ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo mokytojų profesinę kvalifikaciją, suteikiant žinių bei įgūdžių 1-7 metų vaikų fizinio ugdymo srityje, formuojant pozityvų požiūrį į fizinį aktyvumą bei didinant darbinę motyvaciją.
Projektas paremtas „Keturių P“ principu:
- Prieinamumas: dauguma projekto veiklų vyksta pedagogų darbo vietose (karantino metu organizuojami nuotoliniai mokymai), todėl jose gali dalyvauti visi norintys.
- Patrauklumas: seminarus veda aukščiausios kvalifikacijos lektoriai-praktikai, gebantys patraukliai ir suprantamai perteikti žinias, 50 proc. seminaro programos sudaro praktinės fiziškai aktyvios veiklos.
- Pritaikomumas: kvalifikacinės programos turinys orientuotas į tiesioginį darbą su vaikais, todėl jau kitą dieną pedagogai gali taikyti žinias praktikoje ir skatinti vaikų fizinį aktyvumą.
- Pagalba: visą projekto įgyvendinimo laikotarpį, pedagogai gali dalintis savo gerąja darbo patirtimi su kolegomis, bei konsultuotis su mokymų vadovais specialiai tam sukurtoje socialinio tinklo facebook platformoje.
„Visą pasaulį sukrėtusi pandemija privertė atsisakyti kai kurių suplanuotų veiklų ar perkelti jas vėlesniam laikotarpiui, tačiau mokomieji seminarai, persikėlę į internetinę erdvę, sulaukė aukščiausių dalyvių įvertinimų. Pedagogai džiaugėsi galimybe tobulinti kvalifikaciją neišeinant iš namų.
Tikimės, kad dalyvių entuziazmas neišblės, o žinios ir gebėjimai, įgyti kvalifikacinių renginių metu, taps realiais vaikų fizinį aktyvumą skatinančiais darbais“, – kalbėjo A. Vizbarienė.
Projektas bendrai finansuojamas Sporto paramos fondo lėšomis, kurį administruoja Švietimo mokslo ir sporto ministerija ir Švietimo mainų paramos fondas.