
Kasmet organizuojamos „Press Rally“ varžybos tampa švente ne tik automobilių sporto mėgėjams ir profesionalams, bet ir žiūrovams, stebintiems lenktynes šalia trasų ar gatvėse įrengtuose greičio ruožuose. Įprasta, kad žurnalistų ralyje galima išvysti išskirtinių sportinių ar istorinių automobilių. Šiemet, paskutinį gegužės savaitgalį, vyks jubiliejinės – 30-osios – varžybos, tad tiek organizatoriai, tiek dalyviai žada, kad įspūdingų vaizdų tikrai netrūks.
Metai iš metų tokia automobilių parko įvairovė išlieka dėl to, kad dalyviai rungiasi skirtingose kategorijose. „Press“ ir „Sport“ įskaitose dalyviai skirstomi pagal automobilių variklių darbinį tūrį, o EV įskaitoje – pagal elektromobilių išvystomą galią. Vyšnia ant torto tampa ketvirtoji – „Classic“ įskaita, kurioje galima išvysti tokių modelių, kokius dažnai pamatyti galima tik muziejuose.
Originalų – tik du pasaulyje
Būtent iš „Garažas 9:11“ į „Press Rally“ trasą šiemet atvyks išskirtinių „Porsche RS“ modelių garažą įkūręs Aurelijus Rusteika. Automobilių entuziastas ir lenktynininkas jubiliejinėms varžyboms pasirinko 1973 metų „Porsche 911 RSR Brumos Racing“ modelį, kuris tituluotas ne tik seniausiu žurnalistų ralio automobiliu, bet ir garsėja ypač įdomia istorija.
„Tai yra pirmasis lenktyninis – tik trasoms skirtas 911 modelis, sukurtas pagal tuometinę seriją. Originaliai tokių modelių pasaulyje buvo pagaminti vos du. Vienas jų yra Monake, kitas – Jungtinėse Amerikos Valstijose, Kalifornijoje. Šis modelis, kurį turime Lietuvoje, galima sakyti, buvo pagamintas iš naujo. Projektas buvo pradėtas, bet nebaigtas, tad kai jį pamačiau, paprašiau, kad būtų užbaigtas. Kai Anglijoje įsikūrusi garsioji „Tuthill“ įmonė tuo pasirūpino, jis atkeliavo į Lietuvą“, – aiškino lenktynininkas.
Vyras teigė, kad originalų vertė – milžiniška, tad nenuostabu, jog jie saugomi kolekcijose, o gatvėse ar juo labiau lenktynių trasose jų neišvysi. Vis dėlto jis norėjo turėti tokį automobilį, kuriuo galėtų mėgautis lenktyniaudamas, nes ir pačiose lenktynių trasose šis modelis yra gerai žinomas – gamintojui jis atnešė ne vieną pergalę.
„Šis automobilis, vertinant pagal galią, svorį ir valdymą, buvo tikras technikos šedevras. Tuo metu tai buvo tarsi kosminės technologijos, tad nenuostabu, kad tais metais, kai buvo pristatytas šis modelis, „Porsche“ skynė pergales lenktynėse. Su šiuo modeliu „Porsche“ iškovojo pergales net septyniose varžybose, įskaitant ir 24 valandų lenktynes“, – pasakojo A. Rusteika.
Nuo vaikystės svajonės iki ikonos garaže
Dar vieną šarmingą „Porsche“ modelį „Press Rally“ varžyboms pasirinko ir lenktynininkas Aurimas Eidžiūnas. Tai taip pat senas, 1976 metų 911 modelis, kuris, kaip pats vyras teigė, vienu iš trokštamiausių automobilių tapo dar vaikystėje, kai žavėjosi juo garažo duris puošiančiame plakate.
„Tai modelis, kuris buvo nepalyginamas su tų laikų technika, važinėjusia mūsų gatvėmis, todėl tapo ikona, kurią norėjosi turėti. Į Lietuvą jis atkeliavo iš saulėtosios Kalifornijos, kur kurį laiką stovėjo garaže. Prieš ketverius metus kartu su vienu garsiausių Lietuvos automobilių sporto meistrų, talentingu ralio specialistu ir konstruktoriumi Eugenijumi Tumalevičiumi pradėjome šio modelio atgaivinimo darbus. Iškėlėme tikslą prikelti senąjį „Porsche“ ir paversti jį kultinio „Porsche 911 RSR“ replika, o „Press Rally“ tapo stipriu motyvaciniu impulsu šį projektą užbaigti“, – pasakojo A. Eidžiūnas.
Lenktynininko teigimu, automobilis buvo atvežtas iš JAV ne pačios geriausios būklės – gerokai „pavargęs“, todėl siekiant sugrąžinti jam gyvybę prireikė daug kruopštaus darbo.
„Perdarytas oru aušinamas 3 litrų darbinio tūrio variklis, įrengti saugos lankai, atlikta daugybė kitų modifikacijų, atitinkančių 1976 metų modelį. Originaliai šis kėbulas buvo siauras, tačiau norėjome, kad jis būtų dar patrauklesnis – platesnis. E. Tumalevičius tada juokavo, jog visada svajojo supjaustyti „Porsche“, tad pasiėmęs kampinį šlifuoklį pradėjo karpyti arkas, kurias vėliau modeliavome taip, kad kėbulas įgautų dar dailesnes proporcijas“, – apie atliktus darbus pasakojo automobilių entuziastas.
A. Eidžiūnas pažymėjo, kad visi pakeitimai buvo atliekami itin preciziškai – net automobilio dažymas truko du mėnesius. Taip nutiko dėl to, kad automobilio išlenktos formos spalvą atskleidžia kitaip nei plokštuma, todėl prireikė daug bandymų, kol buvo surasta tobulai tinkanti spalva. Beje, spalva pasirinkta irgi neatsitiktinai – rinktasi tik iš to meto gamintojo siūlomos paletės variantų.
„Surenkant automobilį ne viskas ėjosi sklandžiai. Nors dalių įsigyti nesunku, tai, kad šie automobiliai – rankų darbo, kelia iššūkių. Pavyzdžiui, galinį langą teko užsakyti tris kartus – vienas buvo per mažas, kitas per didelis. Ant kai kurių originalių dalių netgi yra instrukcijos su paaiškinimais, kad duris ar kitas detales gali tekti papildomai koreguoti – pašlifuoti ar kitaip pritaikyti konkrečiam modeliui“, – dalinosi įžvalgomis A. Eidžiūnas.
Šiuos išskirtinius „Porsche“ ir kitus istorinius bei naujausius sportinius automobilius bus galima išvysti Kauno, Alytaus ir Druskininkų apylinkėse jau gegužės 30–31 dienomis.
Fcomm