
Jau šio penktadienio pavakarę pajėgiausi Lietuvos ir Lenkijos ralio meistrai bei keletas pilotų iš Latvijos, Estijos, Ukrainos bei Čekijos pradės kovas „Rally Žemaitija 2021“ trasose. Šiais metais greičio ruožų meniu nuo lenktynių fanams siūlyto pastaraisiais metais skirsis tik simboliškai – kai kur kovinės mašinos judės priešinga kryptimi, kai kur skirsis starto ar finišo vieta, todėl pasirinkti vietas įspūdingiausių lenktynių akimirkų medžioklei neturėtų būti sudėtinga. Jei esate žiūrovas-naujokas, jums pravers šie organizatorių nei „Rally Freaks“ komandos patarimai.
Šiais metais „Rally Žemaitija“ dalyviams paruošti 8 skirtingi greičio ruožai (bendras jų ilgis kiek didesnis nei 100 km), iš kurių 3 sportininkai įveiks po du kartus. Susiorientuoti erdvėje ir laike padės lenktynių organizatorių internetinėje svetainėje http://rallyzemaitija.lt/ pateikiami žemėlapiai bei maršrutinė kortelė (http://rallyzemaitija.lt/rally-guide-ii/), kurioje minučių tikslumu nurodoma, kuriuo metu kur keliaus sportinių automobilių karavanas.
Į didžiausios 2021-ųjų ralio fiestos titulą pretenduojančios varžybos prasidės penktadienį vakare nuo 1,7 km ilgio gatvių lenktynėmis pačiame Kelmės centre. Tai bus vienintelis kartas, kai sportiniai automobiliai ir jų pilotai savo pranašumą įrodinės ant asfalto. Ankstų šeštadienio rytą veiksmas persikels į Kražių apylinkes apraizgiusius žvyrkelius, ralio meistrų giriamus dėl itin geros kelių konfigūracijos, pakankamai tvirto grunto. Čia yra visko – labai greitų atkarpų, siaurų ruožų, smagių tramplinų ir posūkių derinių, kurie leidžia mėgautis važiavimu ir tuo pat metu saugo brangią techniką nuo duobių, „piktų“ medžių šaknų ar judėjimo trajektorijoje įsiraususių akmenų.
Norintieji patekti į trečiąjį greičio ruožą (GR 3) taip padaryti turėtų keltis itin anksti, nes trasa uždaroma 7:40 – likus valandai iki pirmojo automobilio starto. Žiūrovams rekomenduojamos dvi vietos: netoli starto esanti posūkių kombinacija, praėjusiais metais dosniai atseikėjusi efektingų vaizdų fotografams, bei netoli finišo.
GR4 organizatorių teigimu turėtų patikti ralio meistrams, bet ne žiūrovams, nes privažiuoti prie trasoje esančio tramplino ir saugiai stebėti kovas nėra patogu. Todėl būtent iš čia „Rally Freaks“ komanda planuoja surengti tiesioginę transliaciją. Norintiems viską matyti savo akimis bene patogiausia vieta – GR vidurys (jos koordinatės N-55.4040 / E-22.4319).
GR 5 šiais metais pakrikštyta informacinių ralio rėmėjų radijo stoties „Radiocentras“ vardu. Čia patogiausia patekti prie 90 laipsnių dešinio posūkio, esančio netoli Kražių. Beje, „Radiocentras“ nuo 10 val. ryto nuolat pranešinės apie svarbiausius ir įdomiausius lenktynių įvykius bei kalbins pagrindinius jų herojus.
Serviso zonoje ekipažai šeštadienį apsilankys dukart – po GR5 ir po GR11. Abu kartus po serviso bus vykdomas pilnas regrupingas su starto pozicijų pakeitimu pagal iki tol įvykusių GR rezultatus.
Tradiciniame, ilgametę istoriją turinčiame 8,8 kilometro ilgio GR 7/10 įdomiausiomis žiūrovams laikomos dvi vietos. Viena jų – greičio ruožo pusiaukelėje esantis kairys posūkis netoli Pažerio kaimo (jos koordinatės N-55.3754 / E-22.3609). Taip pat patogu privažiuoti ir stebėti veiksmą trasoje netoli finišo.
Dvi vietos ralio fanams siūlomos ir GR 8/11. Tai kiek sutrumpintas ir modifikuotas 2020 metų greičio ruožas, kurį sportininkai vadina „sudėtingu“. Pirmoji regykla – greitas kairys posūkis netoli Karklėnų. Čia patogu ir privažiuoti, ir susirasti saugią vietą.
GR9 tradiciškai bene didžiausias publikos traukos centras su tramplinu per kelių sankirtą. „Rally Freaks“ komanda čia ne tik rengs tiesioginę transliaciją, bet ir matuos kovinių mašinų greitį bei oru įveikiamą atstumą.
GR12 patraukliausia žiūrovams vieta laikoma sankryža netoli Žibuoklių kaimo.
Šiųmetinį ralį vainikuos prieš dvejus metus mirusio pagrindinio „Rally Žemaitija“ architekto ir organizatoriaus Tomo Savicko garbei pavadintas greičio ruožas prie pat Kražių.GR 13/14 yra itin populiarus tiek tarp sportininkų, tiek tarp žiūrovų, dėl tramplinų netoli starto ir smagių posūkių kombinacijų netoli finišo.
Ralio batalijos turėtų baigtis apie 20 val., o apie 21 val. prasidės apdovanojimų ceremonija.
„Rally Žemaitija“ organizatoriai primygtinai prašo visų automobilių sporto gerbėjų savo transportą statyti tik tam skirtose vietose, bet ne gyventojų pievose ar pasėliuose. Taip pat neužstatyti evakuacinių kelių, kad atsitikus nelaimei į trasą galėtų maksimaliai greitai patekti medikai ar gelbėjimo tarnybų žmonės.
Verslininkei „Rally Žemaitija” varikliai skamba kaip ypatinga muzika
Šimto itin galingų automobilių variklių gausmas, Kelmės apylinkėse aidintis kiekvienos vasaros pradžioje, vietos verslininkei Ingridai Savickienei skamba kaip ypatinga muzika. Girdimi technikų, skubančių paruošti lenktynines mašinas trasai, šūksniai, nuošalių, vingiuotų vieškelių žemėlapiai, apsaugos priemonių ir teisėjų darbo išmanymas jai, „Rally Žemaitija” organizatorei, taip pat nėra naujiena.
„Šios misijos viena nebūčiau pakėlusi. Kai Tomas išėjo, svarsčiau, ar tęsti jo pradėtą darbą. Jei ne vyro suburtos komandos palaikymas, kažin, ar birželį tebešvęstume ralio šventę“, – sakė I. Savickienė, po vyro mirties prieš beveik dvejus metus nusprendusi, jog „Rally Žemaitija” turi gyvuoti.
Pakelti galima tiek, kiek skirta
I.Savickienė šypsosi, išgirdusi, ar jos, elegantiškos ir gležnos moters, pečiams yra ne per sunkus krūvis organizuoti vieną iš Lietuvos ralio čempionatų etapų.
„Automobilių sportas man yra itin artimas, o žmonės, kurie kartu jį rengia, yra savo srities profesionalai. Man labai svarbu, kad Tomo noras Žemaitijos ralį kurti pirmiausia patogų ir įdomų sportininkams, liktų Kelmėje vykstančių lenktynių akcentu“, – patikina pašnekovė.
Ji atvira – pernai pasiruošti lenktynėms buvo tikrai sunku. Baugino ne tik tai, kad šalia nebėra Tomo – Lietuvos automobilių sporto meistro, tituluoto lenktynininko, „Rally Žemaitija“ įkvėpėjo, bet ir pasaulyje prasidėjusi Covid – 19 pandemija. Bet, nors mėnesiu vėliau, čempionato etapas Kelmėje įvyko bei praėjo sėkmingai.
Įprastai Žemaitijos ralis būdavo rengiamas birželį ir sutapdavo su Tomo Savicko gimtadieniu. Pernai dėl karantino jis automobilių sporto lenktynininkus subūrė liepą, kartu minint ir Ingridos vyro mirties metines.
„Rally Žemaitija“ buvo Tomo kūdikis. Jis per daug metų šiuo sportu sudomino ne vieną kelmiškį. Į jį įtraukė ir mane. Tad, mūsų abiejų ir ralio istorija yra tarsi neatsiejama“, – užsimena I. Savickienė.
Dabar ji nebesvarsto ir tiksliai žino – lenktynės Kelmėje turi vykti kasmet.
Lemtinga pažintis
Tuo metu, kai Tomas su Ingrida susipažino, abu buvo jauni verslininkai ir automobilių sportu nesidomėjo. Tiesa, T. Savickas nuo paauglystės propagavo įvairias kitas sporto šakas – plaukimą, paplūdimio tinklinį, stalo tenisą, badmintoną, o 2018-aisiais jo treniruojama „Kelmės“ krepšinio komanda pirmą kartą miestelio istorijoje triumfavo Regionų krepšinio lygos (RKL) B divizione.
„Kartą viešėjau pas draugę parduotuvėje, kurioje ji dirbo. Tuo metu ten kaip tik atvyko ir griežtasis įstaigos direktorius. Nenorėdama sukelti draugei nepatogumų, pabėgau iš parduotuvės nepakeldama akių. Bet Tomas mane įsidėmėjo, tą patį vakarą susirado, ėmėme bendrauti“, – pasakoja Ingrida.
Pora susituokė 2005 metais. Tuomet abu jau buvo pasinėrę į automobilių sportą – Tomas tapęs profesionaliu lenktynininku, o Ingrida – ralio teisėja.
Iki šiol Savickų namuose saugomas antrasis tituluoto sportininko automobilis, kurį ketinama atnaujinti jubiliejinėms, dešimtosioms „Rally Žemaitija“ varžyboms.
Nelaimė pakeitė planus
2010 metais „Saulės ralyje“ važiavęs T.Savickas vienos pavojingiausių ralio atkarpų posūkyje nesuvaldė vairuoto automobilio ir, neoficialiais duomenimis, jo mašina vertėsi beveik 14 kartų.
Ingrida tuo metu vyro laukė finiše ir, grįžtančių lenktynininkų vis klausinėjo, ar jie kelyje nemato Tomo vairuojamo „Renault Clio“.
„Jau buvau ėmusi nerimauti, kai sulaukiau vyro skambučio. Jis, stengdamasis manęs neišgąsdinti, pasakė „truputį sugedom, bet reikia greitosios“, – prisimena pašnekovė.
Operatyviai į įvykio vietą nuvykę medikai lenktynininkus išvežė į ligoninę. Bet kelyje jų laukė dar viena staigmena – greitoji susidūrė su priešais atvažiuojančiu automobiliu, tad, Tomui ir jo šturmanui iki gydymo įstaigos teko vykti… su persėdimu.
Po patirtos pavojingos avarijos Tomas prasitarė žmonai, jog, vairuojant lenktyninį automobilį, jam vis dažniau norisi spausti stabdžio pedalą.
Taip po truputį T. Savickas baigė profesionalaus sportininko karjerą.
Noras išpildyti sportininkų lūkesčius
Dar prieš skaudžiąją avariją, Ingrida ir Tomas savo kolegoms padėdavo organizuoti „Saulės ralį“, o, kai šis lenktynių etapas savo gyvavimą baigė, gimė idėja rengti „Rally Žemaitija“.
Abu sutuoktiniai subūrė savo komandas, pasiskirstė darbais ir prieš aštuonerius metus Kelmėje iniciavo sporto bei greičio šventę.
Kasmet rudenį norintieji rengti Lietuvos čempionato etapus, turi pateikti paraiškas Lietuvos automobilių sporto federacijai.
„Su artimiausiais paminėjęs savo penkiasdešimtmetį, Tomas po kelių savaičių mus paliko. Buvo liepos mėnesis, neseniai praūžęs šeštasis Žemaitijos ralis…“, – prisimena I. Savickienė.
O, prasidėjus rudeniui, kolegos ėmė jos klausinėti, ar lenktynių, kurių idėja gimė Tomo galvoje, užges ar bus toliau puoselėjama.
Pašnekovė neslėpė – sprendimas buvo sudėtingas, bet noras įamžinti žinomo sportininko atminimą bei sukurti tokią greičio šventę, kuri pirmiausia pateisintų lenktynininkų lūkesčius, viską nulėmė.
„Kai šalia tavęs profesionalai ir jie tave palaiko, viskas būna daug lengviau“, – sako I. Savickienė.
Pagrindinius Tomo darbus perėmė Edvinas bei kiti ralio asai.
Nors daugelį metų yra susijusi su automobilių sportu, Ingrida neslepia – kai kurie „vyriški reikalai“ jai tebėra nežinomi.
Myli „ne tokią“ riziką
I.Savickienė yra dalyvavusi trekuose, slalomuose, lenktyniavusi ant ledo. Beveik iš visų varžybų moteris parsiveždavo aukščiausius apdovanojimus.
Ralio automobilyje Ingrida yra buvusi šturmanu, bet pati už lenktyninės transporto priemonės vairo nesėsdavo.
„Tai – adrenalino ir rizikos sportas. Žaidimas su likimu. Bet juk ir pats gyvenimas yra rizikingas? Su neramumu į trasą išleisdavau vyrą. Bet geriau mylimas žmogus tebūna aktyvus, nei laisvalaikį leidžiantis namuose ant sofos“, – užsimena Ingrida.
Ji pripažįsta – ralis, kuriuo Tomą sudomino jo brolis, buvo jų abiejų gyvenimo dalis.
Ingrida su malonumu pasinėrė į šį sportą, tapo lenktynių teisėja.
Pašnekovė pasakoja, kad naujas teisėjas visada dirba kartu su labiau patyrusiu, visko iš jo mokosi.
Kai Ingrida ėmė dirbti lenktynėse, viskas buvo daug sudėtingiau nei yra dabar – nei telefonu, nei GPS, nei elektroninių finišo laikmačių.
„Į kelią įtemptai žiūrėdavome po valandą ir ilgiau. Svarbu buvo laiku užfiksuoti kiekvieno sportininko greičio rezultatą“, – pasakoja I. Savickienė.
Ralis pateiks staigmenų
Šįmet „Rally Žemaitija” Kelmės apylinkėse vyksta birželio 4 – 5 d., t.y. prasideda šiandien ir finišuoja rytoj.
Dvi dienas mieste ir jo apylinkėse vyks sporto varžybos, kurias vainikuos nuotaikinga apdovanojimų ceremonija bei Donato Montvydo koncertas.
„Rally Žemaitija 2021” – tai bus bendras Lietuvos ir Lenkijos ralio čempionatų etapas. Toks projektas buvo numatytas jau praėjusiais metais, tačiau dėl „Covid-19” pandemijos Lenkijos ralio čempionatas buvo atšauktas, ir, deja, bendro etapo idėja žlugo. Tačiau šiemet labai tikimasi, kad viskas įvyks kaip suplanuota.
Be to, ralio automobilių parke pamatysime ne tik Lietuvos ir Lenkijos ralio čempionatuose dalyvaujančių ekipažų, bet, kaip ir kasmet, svečių iš kitų užsienio šalių „kovinę“ techniką.
Ralio štabas bus nuolatinėje vietoje – Kelmės Kultūros centre, o Serviso parkas taip pat tradiciškai įsikurs Vytauto Didžiojo gatvėje, miesto centre. Beje, šiemet dalyviams bus skirti didesni aptarnavimo vietų plotai, numatytas patogesnis priekabų parkavimas.
Lietuvos ir Lenkijos ralio čempionatų dalyviai turės įveikti net keturiolika greičio ruožų, kurių bendras ilgis – 115,5 km.
Lyginant su praėjusiais metais, truputį pasikeitė ralio formatas. Siekiant išvengti žmonių masinio susibūrimo vietų, pernai nebuvo vykdomas ralio fanų mėgstamas miesto greičio ruožas. Šiemet būtent pirmoji ralio diena ir apsiribos šiuo asfaltiniu greičio ruožu, kuris 2019 metais patiko ir ralio dalyviams, ir žiūrovams. LARČ ir RSMP ekipažai čia varžysis dukart. Penktadienio vakare po miesto greičio ruožų visi dalyvių automobiliai nakčiai bus pastatyti į „uždarą parką“.
Antrąją ralio dieną „Rally Žemaitija 2021“ dalyviai, važiuojantys pilną trasą, turės įveikti dar aštuonis skirtingus greičio ruožus (keturis iš jų po du kartus).
Dar diskutuojama kas dėl dalyvių gausos galėtų kisti, kokių greičio ruožų bus atsisakoma, greičiausiai liks vienas greičio ruožas mieste, kas dalyviai turėtų vienodas sąlygas ir temstant neįtakotų rezultatams, taip pat antrą dieną bus nuimtas vienas greičio ruožas, kurį dalyviai pagal planą būtų turėję įveikti du kartus.
Ralio finišas planuojamas 19:40 val., o apie 21 val. prasidės apdovanojimų ceremonija.
Šeštadienio greičio ruožuose šiemet numatytos trys žiūrovų zonos, tačiau dar neaišku, ar šis planas bus įgyvendintas dėl apribojimų, susijusių su „Covid – 19” pandemija.
Išsamūs ralio žemėlapiai su nuorodomis į greičio ruožus bus pateikti Ralio Gide 2, kuris bus paskelbtas gegužės mėnesio pabaigoje.
Organizatorių informacija