

Siekiant išvengti klaidų ir pasinaudoti gerąja praktika, visų Lietuvos automobilių ralio čempionato (LARČ) etapų organizatoriai atidžiai stebi gavusių teisę rengti lenktynes kolegų darbą jų metu bei galutinius rezultatus. Ypač vieną protokolų grafą – apie finišo nepasiekusius sportininkus ir pasitraukimo priežastis.
Jei kažkas susidūrė su itin rimtoms techninėmis problemomis, vadinasi kyla rizika to ekipažo nesulaukti būsimame starte. Kokios avarijos yra pačios skaudžiausios ir kuo ypatingas ralio mašinų remontas?
Nors nė vienos ralio varžybos neapsieina be didesnių ar mažesnių nuostolių, pirmasis LARČ etapas Dzūkijoje buvo ypač negailestingas. „7bet Rally Lazdijai“ finišo nepasiekė 23 iš 85 startavusių automobilių ir tai būtų galima laikyti artimu standartui rezultatu. Tačiau keletas fantastišką tempą demonstravusių ir žiūrovų kraują kaitinusių ekipažų patyrė tokias avarijas, po kurių iškilo hamletiškas klausimas – ar tai nereiškia viso sezono pabaigos.
Vieni skaudžiausiai nukentėjusių visomis prasmėmis – Nedas Radišauskas su Justu Vičiūnu. Jų pilotuojama „Škoda Fabia R5“ jau pirmajame greičio ruože po šuolio per trampliną nusileido neteisingoje trajektorijos vietoje, todėl „netilpo“ vėlesniame posūkyje ir bemaž 170 km/val. greičiu nuslydo į mišką. Po smūgio į medžius automobilio kėbulas po pirminės apžiūros sulaukė verdikto „neremontuojamas“. Agregatai dar laukia defektacijos, tačiau faktas akivaizdus: nuostoliai rimti ir bent jau „Rally Žemaitija 2025“ šio ekipažo nebus.
Nors prieš antrą kartą važiuojant šiuo greičio ruožu kelio būklę patikrino „Dacia Bigster“ automobiliais trasą įveikę teisėjai, ralio dievai pasiglemžė dar du ekipažus iš pirmojo pačių greičiausių dešimtuko. Giedrius Firantas su Matu Valiuliu saviškės „Škoda Fabia R5“ karterio apsaugos briauna užkabino trasos provėžose susiformavusią žvyro krūvą ir vertėsi kone tiesiai per automobilio priekį. Keisčiausia, kad ten nebuvo jokio masyvaus akmens ar kokios nors šaknies, todėl 999 atvejais iš 1000 viskas turėjo baigtis žvyro salve, bet ne „stogu“.
„Mūsų ekipažo kaltės tame nulis, nes ta pačia trajektorija prieš tai pralėkė V. Žala ir V. Jurkevičius, o kelio paviršius po to nebuvo spėjęs radikaliai pasikeisti. Galima svarstyti apie keletu milimetrų mažesnę prošvaisą ar automobilio korpuso padėtį, kai galiniai ratai atsidūrė kiek aukščiau už priekinius, bet visa tai tėra išvedžiojimai. Kodėl viskas taip susidėliojo labai sunkiai suvokiama. Aišku tik tai, kad patyrėm mažiausiai keliolikos tūkstančių nuostolį. Drauge tai reiškia, kad galimybės suspėti išspręsti visas problemas iki „Rally Žemaitija 2025“ starto yra minimalios“, – atvirauja G. Firantas.
Toje pat vietoje jau po minutės identiška nesėkmė ištiko Roką Steponavičių su Dovydu Ketvirčiu. Nors žiūrovai spėjo šį ekipažą kiek pristabdyti, vaizdas toks, tarsi jie būtų išmetę nematomą inkarą, privirtintą prie „Hyundai i20 Rally2“ priekinės ašies: automobilis vertėsi beveik tiesiai per kapotą. Pasekmės – sulankstyti saugos lankai, kurių atskirų segmentų paprastai pervirinti neleidžiama, o kadangi jie integruoti į laikančiąsias konstrukcijas, „nurašomas“ visas kėbulas.
„Kadangi automobilis visiškai naujas – startavęs tik keturiose lenktynėse – tiek mes, tiek „Hyundai Motorsport“ stengiasi mums maksimaliai padėti. Deramės ir ieškom optimalaus sprendimo, bet koks jis bus ir ar spėsim viską sutvarkyti iki antrojo LARČ etapo Kelmėje, dar neaišku“, – teigia R. Steponavičius.
Beje, Rokas su Dovydu neoficialiai buvo patys greičiausi pačiame pirmajame „7bet Rally Lazdijai“ GR, tačiau sugaišo kone pusę minutės, sustoję praleisti trasoje pasirodžiusių karvių, ir oficialiai finišavo tik dešimti. Prarastas laikas jiems turėjo būti kompensuotas, tačiau po didžiojo incidento šios procedūros neprireikė.
Šį sezoną visame Lietuvos ralio čempionate planavęs svečias iš Latvijos Kārlis Folkmanis saviškį „Mitsubishi EVO X“ taip pat sukūlė pirmajame GR. Laimei vairuotojiška jo klaida tik atrodė šiurpiai, tačiau automobilis nukentėjo sąlyginai nedaug, todėl 99 proc., kad į „Rally Žemaitija 2025“ braliukų ekipažas atlėks.
Optimistiškai nusiteikęs ir vienas jaunosios ralio meistrų kartos lyderių Klaudas Bučinskas. Šį sezoną persėdęs į priekiniais ratais varomą „Peugeot 208 Rally4“, Lazdijuose buvo įsivėlęs į aštrią kovą su Marku Buteikiu (prieš paskutinį greičio ruožą juos skyrė mažiau nei sekundė), milisekundės dalimi per anksti nėrė į posūkį, ratu užkabino kliūtį kelkraštyje ir akimirksniu tapo keleiviais besivartančiame automobilyje.
„Pats puikiai žinojau, kad po tokios rimtos rokiruotės – persėdus iš BMW – reikia daugiau laiko prisijaukinti naują techniką, buvom atitinkamai nusiteikę ir visas lenktynes nejautėm jokio spaudimo. Ambicijos laimėti sukilo tik prieš paskutinį greičio ruožą ir panašu, kad tai tapo incidento priežastimi. Guostis galima nebent tuo, kad nors padarėm berods 4,5 kūlvirsčio, realiai nukentėjo tik išorinės skardos, važiuoklės geometrija niekur nepabėgo, svarbiausi agregatai liko visiškai sveiki. Tai reiškia, kad antrame LARČ etape startuoti rimtų kliūčių nėra“, – sako K. Bučinskas.
Optimistiškai galimybes reanimuoti saviškį „VW Polo Proto“ vertina ir Markas Judzentavičius, nors po jų smūgio į kelkraščio šlaitą žiūrovų minioje nuvilnijo itin daug eteriui netinkamos leksikos.
„Ko gero netiksliai įvertinome tai, kaip sukibimą pakoreguos prieš posūkį esantis nedidelis tramplynas. Kadangi priekiniai ratai netikėtai atsikėlė nuo kelio paviršiaus, kažką koreguoti pritrūko laiko. Visa laimė, kad mūsų mašina kaip tankas – saugos lankus rinkomės gerokai tvirtesnius nei paprastai montuojami į gamyklinius automobilius, todėl jie liko nepažeisti. Saugos komisaras didelių pastabų neturėjo, nes sveikas liko netgi radiatorius, transmisija ir kiti svarbūs agregatai. Kai atvyko evakuatorius – patys užvažiavom ant platformos. Tikiuosi, kad viską išardžius detaliai patikrai, jokių nemalonių siurprizų nebus ir galėsim startuoti Kelmėje“, – viliasi M. Judzentavičius.
„Rally Žemaitija 2025“ startas numatytas birželio 14-ąją Kelmėje. Šiuo metu paraiškas jau pateikė beveik 60 ekipažų, tarp kurių ir svečiai iš Latvijos, Lenkijos bei Ukrainos.