
Šiemet jau 30-ą kartą vykusio prestižinio tarptautinio „Press ralio“ organizatoriai pasirūpino, kad šios varžybos taptų švente ne tik benzingalviams, bet ir elektrinius automobilius vairavusiems dalyviams. Tokių susirinko rekordiškai daug – net 14 ekipažų. Dalyvių entuziazmas varžytis elektrinėmis transporto priemonėmis išryškino ir kitą tendenciją – sparčiai besiplečianti elektros įkrovimo infrastruktūra Lietuvoje jau leidžia be rūpesčių keliauti įvairiausiais maršrutais.
Įkrovimo taško paieška – jau nebe galvos skausmas
Paskutinėmis pavasario dienomis „Press ralio“ dalyviams tarp greičio ruožų ir juose teko įveikti 336 km maršrutą. Ankstesniais metais elektromobilių ekipažai tokioms varžyboms ruošdavosi papildomai: pagal kiekvieno modelio galimybes tiksliai planuodavo, kur, kada ir per kiek laiko reikės papildyti energijos atsargas, taip pat – kokių energijos tiekėjų paslaugomis naudotis.
Laimei, Lietuvoje įkrovimo infrastruktūros paieškos kasmet tampa vis trumpesnės. Tris „Renault 5“ ir vieną „Renault Megane E-Tech“ automobilius į „Press ralį“ delegavusio Prancūzijos gamintojo komunikacijos vadovas Baltijos šalyse Mindaugas Plukys pažymi, kad spartus elektromobilių progresas puikiai dera su infrastruktūros plėtra.
„Naujų elektromobilių baterijų talpa ir mažesnės sąnaudos kai kuriems modeliams jau leidžia nebijoti visos ralio dienos su viena įkrova. Kita vertus, infrastruktūros tinklas dabar taip išsiplėtė, kad nebereikia sukti galvos, ar pavyks rasti tinkamą vietą įsikrauti“, – sako M. Plukys.
Viešai prieinamų įkrovimo prieigų informacinės sistemos duomenimis, liepos pradžioje mūsų šalyje veikė net 50 operatorių, kurie valdė 2 959 viešąsias įkrovimo prieigas. Kitaip tariant, vienu metu Lietuvoje viešosiose įkrovimo vietose jau gali krautis beveik 3 000 elektra varomų transporto priemonių. „Regitros“ duomenimis, 2025 m. birželio 1 d. Lietuvoje iš viso buvo užregistruota 18 938 grynieji elektromobiliai.
Šiuo metu didžiausias Baltijos šalyse „Ignitis ON“ greitojo įkrovimo tinklas liepos pradžioje apėmė 663 įkrovimo stoteles arba daugiau nei 1 30 įkrovimo prieigų Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje. Dar svarbiau – beveik 1 000 iš šių prieigų yra greitojo įkrovimo, o bendrovė toliau plėtoja itin greito įkrovimo (200 kW ir daugiau) taškus. 19 tokių taškų neseniai buvo įrengta modernizavus įmonės įkrovimo parką Palangoje.
Didelius įkrovimo tinklus Baltijos šalyse plėtoja ir daugiau operatorių. Štai „Eleport“ skelbia valdanti daugiau nei 800 įkrovimo taškų Baltijos šalyse ir Lenkijoje, o apie 800 įkrovimo prieigų Baltijos šalyse jungia ir „Elektrum Drive“.
Užteko visiems
Pirmą kartą į „Press ralio“ trasas elektra varomi automobiliai išriedėjo dar 2012 metais. Nuo 2018-ųjų elektromobiliai varžosi tose pačiose trasose ir tomis pačiomis sąlygomis kaip ir visi kiti modeliai. Tuomet varžybose buvo galima išvysti tokius modelius kaip „Nissan Leaf“, „Kia Soul EV“, „VW e-Golf“. Jų įkrovimo sparta geriausiu atveju siekė iki 50 kW, o baterijų talpa neperkopė 40 kWh.
Praėjus vos septyneriems metams, ralio dalyviai greitus kilometrus suko jau modeliais, galinčiais pasigirti per 100 kWh talpos baterijomis, o lyderių priimama įkrovimo sparta pasiekė 250 kW ar net dar daugiau. Tokie techniniai rodikliai greitojo įkrovimo stotelėse leidžia vos per keliolika minučių atstatyti energijos rezervą tiek, kad jo pakaktų dar bent keliems šimtams komfortiško ir nevaržomo važiavimo kilometrų. Tai užtikrina patogias keliones tiek po Baltijos šalis, tiek leidžiantis toliau į Europą.
„Press ralyje“ antrą vietą elektromobilių iki 160 kW galios klasėje su „Renault 5“ modeliu užėmęs „YouTube“ kanalo „Motorai“ žurnalistas Jurgis Paplaitis atkreipia dėmesį, kad net nedidelis šiuolaikinis miesto elektromobilis gali įsikrauti iki 100 kW galia ir esant reikalui per maždaug pusvalandį papildyti energijos atsargas tiek, kad užtektų nuvažiuoti daugiau nei 200 kilometrų.
„Viskas susideda – ir greitas įkrovimas, ir našus energijos naudojimas, ir infrastruktūros tankumas. Visa tai lemia, kad kelionių elektromobiliais problema po truputį nyksta. Ralio metu buvo situacija, kai visi elektromobilių varžybų dalyviai sukome ratus aplink Alytų ir visi turėjome kur nors įsikrauti, tačiau visi tilpome ir niekas niekur dėl to papildomai negaišo. Manau, tai aiškiai iliustruoja situaciją“, – sako J. Paplaitis.
Patogu visose Baltijos šalyse
Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje tam net nereikia naudotis daugelio skirtingų įkrovimo operatorių paslaugomis – siųstis visų jų programėles, kurti paskyras ir pan. Pakanka pasirinkti vieną plačiai veikiantį operatorių ir naudotis jo įkrovimo prieigomis.
Pavyzdžiui, visose trijose Baltijos šalyse veikiančio „Ignitis ON“ tinklas apima pagrindines susisiekimo arterijas ne tik mūsų šalyje, bet ir kaimyninėse valstybėse. Latvijoje elektromobilių vairuotojams siūloma 110 įkrovimo prieigų, o Estijoje jų skaičius jau perkopė 170. Nuolat tarp šių šalių sostinių važinėjantis M. Plukys sako, kad Baltijos šalyse visų didžiųjų tiekėjų tinklai jau konkurencingai padengia visus svarbiausius maršrutus, todėl laimi visi vairuotojai.
„Skubantiems galima rinktis brangesnes, bet spartesnes stoteles, o neskubantys gali sutaupyti lėtesniuose įkrovimo taškuose. Kai kurie tiekėjai leidžia iš anksto pamatyti, kurioje stotelėje tam tikru metu bus pigiau įsikrauti. Tad keisti maršrutą vien dėl tinkamos stotelės paieškos jau nebereikia – galima prisitaikyti bet kuriame maršrute“, – apibendrina pašnekovas.
O kad tinkamais elektromobiliais galima sėkmingai lenktynėse varžytis ir su sportiniam važiavimui pritaikytais tradiciniais automobiliais, įrodė Martyno Utkino ir Raimondo Stefanovičiaus ekipažas. Su „Hyundai Ioniq 5 N“ jie ne tik buvo greičiausi elektra varomų modelių įskaitoje, bet ir sugebėjo užlipti ant trečiojo bendrosios lenktynių įskaitos laiptelio. Per dvi varžybų dienas nuvažiavęs 20 greičio ruožų, elektromobilio ekipažas nuo greičiausiai visą „Press ralį“ įveikusio Aleksandro Gaškos ir Gusto Grinbergo dueto su „Porsche 911 GT3“ atsiliko vos 33,88 sek.
Velocita