Ketvirtadienį, sausio 7-ąją, Dakaro dalyviai leidosi į sunkiausią 2021 metų ralio maratono išbandymą, šalia kurio prieš tai įveikti greičio ruožai atrodė kaip lengvas apšilimas. Etapo pradžioje paklydęs „Inbank Toyota Gazoo Racing Baltics“ ekipažas, Benediktas Vanagas su Filipe Palmeiro, prarado daug laiko, bet kovojo iki paskutiniojo kilometro ir užėmė preliminariai 20-ąją vietą.
B. Vanagas po finišo neslėpė nusivylimo ir sakė, kad norėtų kuo greičiau pamiršti šią dieną. Ir vėl nepavyko išvengti panašių klaidų – antrą dieną iš eilės ekipažo neapleidžia navigacijos problemos. Penktajame etape dėl jų sugaišo apie pusvalandį. Anot lenktynininko, orientuotis šiame etape buvo sudėtinga ir kitiems, tačiau tai – menka paguoda.
„Buvome pasiklydę keliose vietose. Tuomet supranti, kad prarandi laiką, bet niekuo negali padaryt. Mačiau nemažai klaidžiojančių kitų ekipažų, todėl galbūt labai stipriai savo nesėkmių nepajusime“, – komentavo lenktynininkas.
„Toyota Hilux“ per pirmuosius 150 kilometrų greičio ruože neteko visų trijų atsarginių ratų, todėl likusius maždaug 300 kilometrų B. Vanagas važiavo neturėdamas, jo paties žodžiais tariant, papildomų gyvybių. Taip lenktyniaujant tvyranti įtampa taip pat vargino.
„Nieko katastrofiškai blogo neįvyko, bet mums, siekiantiems maksimumo, tai labai prasta diena“, – reziumavo B. Vanagas. Jam kartu su F. Palmeiro prieš ketvirtadienio poilsį dar reikėjo nuvažiuoti 280 kilometrų iki Al Kaisumoje įsikūrusio bivako.
Naujokas patyrė avariją
Sudėtingame greičio ruože kelią į priekį pirmasis vėl skynėsi Nasseras Al-Attiyah. Visgi dar vienos pergalės iš eilės katariečiui pasiekti nepavyko, lenktynininkas finišavo ketvirtas. Carlosui Sainzui vėl klaidžiojant trasoje, o Stephane’ui Peterhanseliui labiau orientuojantis į poziciją bendroje įskaitoje, pergalę „Toyota Gazoo Racing“ komandai šį kartą iškovojo Ginielis De Villiersas.
Po dviejų įspūdingų etapų sėkmė nusisuko nuo „Toyota Gazoo Racing“ naujoko Henko Lategano. Pietų Afrikos Respublikos lenktynininkas patyrė avariją netoli starto ir dėl lūžusio raktikaulio buvo išgabentas sraigtasparniu. Šturmanas Brettas Cummingsas rimtesnių sužeidimų išvengė.
Už greičio viršijimą penkių minučių baudą gavęs Sebastienas Loeabas dėl to neteko savo vietos greičiausių praėjusios dienos ekipažų penketuke, o penktasis etapas prancūzui vėl buvo siaubingas – dėl navigacijos klaidų ir keičiant prakirstus ratus sugaišto laiko įpusėjus lenktynėms nuo lyderio jį skyrė beveik valanda.
Sudėtingiausias etapas
Dakaro organizatoriai prieš penktąjį etapą neslėpė norėję visiems dalyviams priminti, kad ralio maratone didžiausia dorybė yra kantrybė ir netgi įspėjo, kad tai bus labai bloga diena sunkiai emocijas tvardantiems sportininkams. Varžybų tempas buvo mažesnis didžiulių kopų ir kelius nusėjusių akmenų.
456 kilometrų greičio ruožas tampo rimtu išbandymu ralio maratono ekipažams. Sustojimai keičiant prakirstas padangas ir klaidos orientuojantis lėmė tai, kad ne vienam sportininkui ketvirtadienis labai prailgo.
Sudėtingoje penktojo etapo trasoje netrūko smėlio ir lenktynininkams jau iki skausmo pažįstamos akmeningos Saudo Arabijos žemės. Sportininkams taip pat teko įveikti didelių kopų masyvus ir netgi važiuoti išdžiūvusio ežero paviršiumi.
Geriausias Antano Juknevičiaus rezultatas
„Rytoj laukia sunki, sakyčiau, žiauri diena, nes ratai kentės. Priekyje turėsime tik automobilius, greitus automobilius, o mums tik to ir reikia“, – sakė po ketvirtojo greičio ruožo į bivuaką sugrįžęs lenktynininkas Antanas Juknevičius, Saudo Arabijos platybes užklojus sutemoms.
Apie laukiančią sunkią dieną visą vakarą pasakojo įvairios socialinių tinklų paskyros ir žiniasklaidos priemonių puslapių skiltys, o ir organizatorių pateiktas laukiančio greičio ruožo apibūdinimas, leidęs galvoje „nusipiešti“ ateinančios dienos iššūkių vaizdą, daug ką pasakė.
Penktasis greičio ruožas. Iš Rijado į Al Qaisumah
Penktajame 2021-ųjų metų Dakaro etape karštų širdžių ir šaltų protų nutrūktgalvių laukė 795 kilometrų diena, iš kurių 456 kilometrai greičio ruožo, ir 270 kilometrai iki nauja nakvynės vieta tapusios stovyklos, esančios visai netoli Kataro ir Irako sienos. Penktasis greičio ruožo etapas – pirmasis iš prieš akis laukiančių kelių sunkių dienų. Sakant dar tiksliau – pirma iš keturių sunkių lenktyninių dienų, iš kurių dvi laukia lenktynininkų dar iki poilsio dienos sausio 9-ąją ir dvi sekančios iš karto po jos, kur Dakaro dalyvius pasitiks maratoniniai greičio ruožai.
Trasos dangos profilis: 47 proc. gruntas, 26 proc. kopos, 25 proc. smėlis, 1 proc. dideli akmenys ir 1 proc. išdžiūvę ežerai. Ką mums tai sako? Visų pirma, dalyvių laukė įvairus ir greitai besikeičiančio kraštovaizdžio greičio ruožas.
Dakaro standartais ilga ir sudėtinga diena, kurią apibūdinti geriausia būtų galima sutartiniu kodiniu pavadinimu – visiems giliai atmintin įsirėžusiu „kantrybė-dorybė“. Nesusivaldę ir nepritaikę tinkamo tempo greičio ruožo atkarpos diktuojamoms sąlygoms – brangiai mokėjo kartu vežamų ratų atsargų sąskaita ir laiku, kuris turėjo būti paaukotas keičiantis ratus, o vėliau ir graibstant vieną konkurentą po kito, pralėkusį pro šalį neplanuoto sustojimo metu.
Šią dieną bendras greitis buvo ženkliai žemesnis nei praėjusiomis dienomis, o padangų slėgio valdymas – kritinis sėkmės veiksnys, leidęs pasiekti finišą. Bent kelis kartus per 456 kilometrų atstumą, laužytos uolienos atkarpos maišėsi su I ir II lygio kopų (Dakare kopos klasifikuojamos nuo I iki III kategorijos pagal savo sudėtingumą) masyvais, o tarp jų – greiti ir techniško preciziškumo pareikalavę žvyrkeliai. Ne vieną kartą per greičio ruožą automobilio „šarvuose“ įsitaisę lenktynininkai jautėsi taip, tarsi sėdėtų amerikietiškų kalnelių traukinuke, lėkdami nesuskaičiuojamą galimybę kartų 500 metrų aukštyn, o tada leisdamiesi 300-400 metrų žemyn. Ir vėl kartojantys viską iš pradžių.
Labai vaizdžiai dienos sudėtingumą nupasakoti galima viena labai ryškia charakteristika. Trasos neparankumui lenktynininkams apibūdinti organizatoriai naudojo tokį žodžių derinį „ypatingas blogas“, o išvertus į žmonių kalbą galima konstatuoti, kad kelio knygoje iki tol dviem šauktukais pažymėtos vietos kėlė tokią pačią grėsmę kaip lengvesniuose greičio ruožuose tokias vietas žymėję trys šauktukai (Dakaro kelio knygoje sudėtingos vietos žymimos dviem arba trimis šauktukais, kad atkreiptų navigatorių dėmesį ir aktyvuotų ypatingą budrumą). Visa tai – ypatingai sudėtingos ir pavojingos vietos.
Startavusio iš 36-osios vietos, lenktynininkų dueto priekyje šiame greičio ruože laukė tik kiti toje pačioje klasėje besivaržantys lenktynininkai. Po trijų dienų, kurių metų automobiliai, sunkvežimiai, lengvieji prototipai ir SSV motobagiai buvo sumaišomi į vieną starto liniją, penktajame greičio ruože laukiančių iššūkių organizatoriai nusprendė neapsunkinti sumaišant skirtingo greičio ir gabaritų transporto priemonių. „Apsišarvavę“ kantrybe ir vidine stiprybe, skęsdami dulkių kamuoliuose ir kovodami su atkarpų, nusėtų akmenimis „džiaugsmais“, Dakaro pankų duetas kilo pozicijomis aukštyn. Galiausiai, praleidę trasoje 6 valandas ir 1 minutę, 15:20 Lietuvos laiku ekipažas pasiekė penktąjį greičio ruožo finišą, preliminariai 23-oje vietoje.
Koks tas dienos vertinimas?
„Šiandien įveikėme dar vieną gerą, bet labai sunkią Dakariško ralio dieną. Nepaleidom savo tempo ir judėjom juo iki pat finišo, lenkdami lėtesnius. Tradiciškai prakirtom vieną ratą, bet esam laimingi pasiekę penktosios dienos finišo liniją“, – sakė trumpą dienos apžvalgą pateikęs lenktynininkas Antanas Juknevičius.
pitlane.lt, dakaras.lt